SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

maandag, maart 21, 2005

Recept: Asperges met ham en ei

Een echt Limburgs recept. De kenner zal zich wellicht achter de oren krabben: Asperges? In maart? Inderdeed. Op het moment dat de lente zich om tien minuten over twee aankondigde op zondag was ik lekker in de weer met asperges. Uit Peru welteverstaan. Want daar weten ze dat ongeduldige mensen zoals ik maar moeilijk kunnen wachten op dat Limburg lekkers. Een kleine smaaktest dus: Asperges uit Peru op Limburgse wijze.

Koop verse dikke asperges. Mijn moeder vindt de dunne lekkerder maar ik heb een hekel aan het schillen van die dingen dus ik vind de dikke bij voorbaat smakelijker. Zorg voor en onsje ham per persoon (Yorkham of gekookte boerenham). Mijn schoonvader eet er ook wel rauwe ham bij en ondanks (of dankzij?) dat het een rasechte Limburger is vind ik dat niet kunnen. Asperges eet je met gekookte ham. En verder natuurlijk wat (rauwmelkse) roomboter en een tweetal verse eiren per persoon.
250 gram asperges is genoeg per persoon. Ik neem soms wat meer maar dat is niet verstandig.

Kook de asperges 25 minuutjes zacht in ruim water met een beetje zout. Eitjes net niet hard. Ham gewoon koud en de boter gesmolten in een pannetje. De boter mag niet bruin worden! Na het bruisen direct van het vuur af. Eitjes kunnen brunoise worden geserveerd.

Bord voorverwarmen, asperges erop, ei en asperge ernaast, gesmolten boter over de asperges heen. Tokay Pinot Gris erbij en het voorjaar kan beginnen.

Geen aspergesauzen van meneer Honig, geen vis met asperges, geen poespas. Het wordt er namelijk niet lekkerder op. Asperges eet je trouwens tussen duim en wijsvinger met links. Dat mag bij asperges... eet ze.

Update: de asperges waren prima. Natuurlijk niet te vergelijken met de wortelstokken uit de volle Limburgse kleigrond maar.. voor herhaling vatbaar.