SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

zondag, april 17, 2005

Recept: Lam

Gisteravond heb ik heerlijk en gezellig gegeten bij Arend en Margot. Het bijzondere was dat iedereen (we waren met 10 personen) zijn eigen gerecht zou bereiden. Ik had samen met Margot het hoofdgerecht voor mijn rekening genomen. Klassiek bereid lam, gepresenteerd in een eigentijds jasje. (De titel dekte de lading aardig aangezien Margot een kok is van de klassieke school en ik van de Jamie generatie ben...)

Maak een jus van rozemarijn en honing op basis van een vleesfond waarin je een takje rozemarijn een een eetlepel honing verwerkt. Deze jus roer je straks door het aanbaksel van het lam.

Braad het lam aan op een hoog vuur in olijfolie. Let op dat het rose blijft. Dus ik denk aan een minuut of 10. Verwarm de oven voor op een 150 graden. Als het lam bijna klaar is wikkel je het in folie (blinkende kant binnen) en leg je het nog een minuut of 10 in de oven te rusten. Intussen heb je alle tijd om de jus af te maken. Iets binden met wat boter en/of bindmiddel en niet teveel zout want dat is jammer.

Dien het lammetje op en serveer wat jus eroverheen. Heerlijk met wat al dente gekookte peultjes of tuinboontjes of erwtjes (of een combinatie van deze drie) en wat nieuwe krieltjes (gebakken met bieslook erbij...) 't is lente!