SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

vrijdag, februari 17, 2006

Recensie: Bouillon


Nee niet het zoveelste recept over een dubbelgetrokken runderbouillon. Maar een recensie over een blad dat al een tijdje bestaat maar niet wil doorbreken. Bouillon (www.bouillonmagazine.nl) Het blad wil de link leggen tussen cultuur en culinair.

De redacteur van Bouillon beschrijft het zelf als volgt:
Eten en drinken zijn de basis, de bouillon van het leven. Eten is leven, eten is plezier, is sociaal bindmiddel. Als vakjournalist kom ik vaak in restaurants, om te praten met de mensen uit de keuken en de bediening. Het leukst is misschien nog wel het observeren. Niks zeggen, niet in de weg staan en zoveel mogelijk het werk en de motieven proberen te begrijpen. Of op pad gaan met koks en sommeliers, naar hun dagelijkse leveranciers van vis, vlees en groenten en hun 'eigen' adresjes voor wijn, wild en sigaren. Ik snuffel verder rond op beurzen en proeverijen, ga naar wijnboeren en proef van kersverse truffels of bloedworst die nog warm is. Ook ga ik kijken hoe ze nieuwe koks en obers opleiden, op hotelscholen en bij particuliere initiatieven. Al met al een fascinerende wereld, boordevol verhalen.

Maar die wereld houdt niet op bij de gastronomie. Overal lopen mensen rond die hun eigen kijk hebben op eten. Die weten welke centrale rol het eten in hun leven speelt. Veel mensen hebben angst voor eten want je kunt er dik van worden. Maar kijk eens naar die prachtige foto op de cover! Vrouwen met wulpse lichamen, die genieten van eten. Dik of dun, het maakt niet uit. Eten is een genoegen, de basis van het leven. Dag in dag uit.

En dat is precies wat Bouillon gaat brengen. Verhalen over het dagelijks eten en drinken, maar dan altijd in een bredere culturele setting. Het is leuk om daar over te lezen. Beetje plaatjes kijken, je even terugtrekken in een luie stoel en je laven aan de warmte van de eetverhalen. Lekker glas wijn erbij en het gemoed loopt vanzelf vol. WJ

Ik heb het blad dus zorvuldig doorgespit en ondanks dat er een licht zurige geitenwollensokken wasem omheen zit kan ik je dit blad van harte aanbevelen. Inhoudelijk is het erg goed, vormgeving is wat droog, zwartwit en weinig gevisualiseerd.

3 Comments:

At 7:37 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ik moet je bekennen dat ik slechts het eerste en het tweede nummer van Bouillon gekocht heb. Daarna ben ik afgehaakt. Misschien niet helemaal 'eerlijk', alle begin is moeilijk tenslotte. Ik zie niet goed wat ze toevoegen aan al het nieuws op het www.

Groet van Carla

 
At 4:31 a.m., Anonymous Anoniem said...

Very best site. Keep working. Will return in the near future.
»

 
At 4:33 a.m., Anonymous Anoniem said...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

 

Een reactie posten

<< Home