SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

vrijdag, augustus 25, 2006

Restaurant: Duinhotel Burgh-Haamstede


Het Duinhotel ligt mooi verscholen tussen de duinen (anders noem je jezelf geen duinhotel natuurlijk) vlak bij de vuurtoren van Burgh-Haamstede en op steenworp afstand van zee.

Zo op het eerste oog is dit het soort hotel waar ik liever niet gezien wil worden. Lelijk gebouw, tegels op de vloer en een ontvangst bij de receptie door het bordje "melden in het restaurant". De gemiddelde leeftijd is 62,5 en op een paar zakelijke gasten (zoals ik) en een verdwaalde Franse familie (wat zoek die hier?) zijn de meeste tafels leeg want het seizoen is voorbij.

De kaart ziet er echter niet eens ze verkeerd uit. Lekkere taartjes van fijne Hollandse garnalen, Tarbot, sliptongetje, zeebaars, etc. Maar het lijkt mij toch schier onmogelijk om met een dergelijke bezetting verse vis te verkopen. Toch maar even vragen aan de vriendelijke juffrouw. Deze keek mij aan alsof ik haar ten huwelijk vroeg. Na-tuur-lik is de vis vers hier. Elke dag krijgen we deze VERS binnen. Nou, dat was dan duidelijk. Met deze mevrouw valt niet te spotten. Doe mij dan maar zo'n lekker taartje als voorgerecht en een tarbotje als hoofdgerecht.

Het taartje wordt gepresenteerd met een lekker wisky sausje en verse sla. Degelijk en lekker. De tarbot wordt binnengebracht op een bedje van gestoomde dragon (ik wist niet dat je dit "kruid" ook als groente kon eten het was voor herhaling vatbaar) met een hollandaise saus. En toen begreep ik ook wat die Franse hier zochten: Meer dan lekker eten, erg goed verzorgd, voor een prijs die prima in verhouding is.

Minpuntje? De huiswijn is gewoon smerig. Prima voor in de dressing, maar niet om zo te drinken. Bovendien kan ik maar 1 wijn per glas krijgen en dat is de huiswijn. Ik hoop toch dat die Fransen gekozen hebben voor de fijne sancerre of pouilly fume die ook op de kaart stond.

Duinhotel Burgh-Haamstede