Recensie: maar er is ook goed nieuws!
ZOETERMEER – De consument laat het broodje hamburger en het worstenbroodje steeds vaker staan. Dat valt op te maken uit de voorlopige jaarcijfers van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren.
De verkoop van vleessnacks met brood kon in 2005 de sterke groei van de afgelopen jaren niet vasthouden. Vooral in de eerste twee kwartalen liep het aankoopvolume sterk terug. Later in het jaar herstelde de markt zich weer. De PVE schatten dat de daling zal uitkomen op circa vijf procent, ten opzichte van 2004.
Ook de kant-en-klaarmaaltijden maakten een moeilijk jaar door. Na een zwak eerste kwartaal trokken de aankopen weliswaar weer aan, maar niet genoeg om het jaar in de plus te laten eindigen. Mogelijk is de gezondheidstrend debet aan de daling van de verkoop van vleessnacks met brood en kant-en-klaarmaaltijden. 'Het is echter nog te vroeg om daar een harde uitspraak over te doen', aldus de PVE. Wel constateren ook zij dat gezonde producten het beter doen dan vette producten.
De verkoop van vegetarische producten steeg vorig jaar daarentegen sterk. Dit komt onder andere door de introductie van nieuwe producten, zoals Valess. Veel invloed op de vleescijfers heeft de stijging echter niet gehad, omdat de totale consumptie van vegetarische producten marginaal is.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home