SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

maandag, mei 02, 2005

Recensie: BBQ

Wat een fantastisch weer was het gisteren. Als je gisteren niet hebt buiten hebt gegeten dan weet ik het ook niet meer. Tot een uurtje of twaalf lekker buiten gezeten met een fijn glaasje rosé. Als aperatief had ik een geslaagde crémant met een scheutje armagnac en creme de cassis. Tikje zoet maar door de armagnac wordt het toch wat steviger.

Ik was zo handig om het bbqgas niet vooraf te checken waardoor ik middenin de BBQ plotsling met het vlees naar binnen moest. :-( Niet grappig zo'n actie. Bovendien kon ik mijn fijne bosuitjes niet bakken. Balen in het kwadraat dus. Maar het gezelschap heeft dat gelukkig ruimschoots gecompenseerd... Ik had wat nieuwe dingetjes uitgeprobeerd voor op het stokbrood. Marokkaanse Humus (kikkererwten op smaak gebracht met wat knoflook en kruiden) is redelijk aan het inburgeren in Nederland en een aubergine tapenade. Deze laatste vond ik zelf nog lekkerder dan de humus omdat die erwten ook een beetje melig zijn soms. Je kunt ze beiden zelf maken maar ze zijn ook te koop bij Albert Heijn en Konmar.

Ingredienten:
Humus(vegetarisch en veganistisch)
200 gram kikkererwten
1 preistengel
3 wortelen
1 teentje knoflook
2 eetlepels sojasaus
theelepel bouillonpoeder
1 laurierblad
1 eetlepel bonekruid
snuifje tijm
mespuntje cayennepeper
½ eetlepel paprikapoeder
½ eetlepel koenjit

Bereiding:
Kook de erwten met bonekruid, laurier en tijm.
Daarna het laurierblad verwijderen.
De groenten even stomen en dan alles in de blender door elkaar mengen.

Erg lekker waren de inktvisringetjes van de BBQ. Van tevoren even marineren in wat olie en knoflook en een beetje peper en zout eroverheen na het bakken. Niet iedereen is liefhebber van deze zeebewoners want het mondgevoel heeft een hoog glibberig gehalte maar de smaak is puur. In Spanje worden ze vaak als tapas gegeten met wat aioli.