SlowLog

Recepten, Restaurants en Recensies. Ter verdediging van het recht op genieten van goed eten en drinken.

vrijdag, april 29, 2005

Recensie: Utrecht koninginnemarkt

In Utrecht is elk jaar de avond en nacht voor koninginnedag de voorproeverij voor koninginnedag. Eigenlijk leuker dan koninginnedag zelf want dan is het te druk en zijn de koopjes al weggekaapt. Veel rommel dus, maar ook veel eten op straat. Ik ben er een keer goed ziek van geweest. En dan niet van een particulier die zijn etenswaren op straat verkocht maar van een professionele eetkar. Dat is ook de reden dat de gemeente Utrecht de bewoners sinds een aantal jaren heeft verboden om zelf eten of drinken te verkopen. En dat is volgens mij een gemiste kans. Wij gaan er namelijk maar klakkeloos van uit dat alle eten dat we kopen goed en hygienisch is en dus schakelen we onze eigen zintuigen uit om te verifieren waar dat eten vandaan komt. Heeft de kok zwarte nagels, een vies gebit of een ongewassen kop? Ligt het vlees rauw buiten de koeling? Is de algemene indruk: "vies"? Dan zou ik er dus niet kopen. Daar heb ik geen gemeentelijke verordening voor nodig. Ik zal zondag laten weten hoe het geweest is. Ga naar Utrecht dus en gebruik je ogen, oren en neus voordat je een lekker broodje kebab pakt.

Update: 2 mei
Lekker geslenterd, heerlijk gegeven en een lekker biertje gepakt. Door de alcohol regulering zaten de cafés alleen stampvol, maar voor de rest was het weer gezellig.
Ik heb gegeten in Casa Di David. Een goed Italiaans restaurant dat zowel in Utrecht als in Amsterdam een filiaal heeft. Betaalbare no-nonse. Goede ingredienten, fijne prijzen (hoofdgerechten van 12-15 euro) en prettige bediening. Een aanrader is de zeevruchten in tomatensaus voor 2 personen (32 euro). Je likt je vingers erbij af. Ik ben nooit zo'n grote Italiaanse restaurants fan maar dit restaurant krijgt een 9 van mij en ik ga er graag terug.